Ewoud Lalkens naar Scottisch Six Day’s Trial.

Na al een aantal jaren te hebben gedacht om mee te doen aan de meest prestigieuze trial wedstrijd heb ik mijzelf eind vorig jaar dan eindelijk aangemeld voor de 6 daagse trial in Schotland. En dan is het afwachten of je mee mag doen. Dit jaar wordt de wedstrijd van 2 mei t/m 7 mei voor de 100ste keer gehouden en dat zou waarschijnlijk inhouden dat er een aantal aanmeldingen niet worden ingeloot. Er waren uiteindelijk 450 mensen die zich aangemeld hadden en er zijn 270 startplekken. En het mooiste is, ik zit er bij!! Op de startlijst sta ik pal boven Dougie Lampkin. Lars Wandel grapte al; “als je dat volhoudt tijdens de wedstrijd doe je prima mee!”. Dat moet ik dan nog maar zien, maar het belangrijkste is om eerst ervaringen op de doen van mensen die recent hebben meegedaan aan deze wedstrijd. Want de voorbereiding is erg belangrijk. Zo is de wedstrijd een slijtage slag voor de motor en ook zeker voor jezelf.

Voor de mensen die niet precies weten wat de wedstrijd inhoudt zal ik het uitleggen. De Schotse 6daagse is, zoals de naam al doet vermoeden, een wedstrijd die 6 dagen duurt. Het wordt gehouden in het heuvelachtige moerassige landschap in Schotland. Er worden per dag 30 nonstops gereden op een route die varieert met een afstand van rond de 150km per dag! Je hebt iedere dag voor de start 30minuten om je motor na te kijken en te voorzien van eventuele vervangingsonderdelen. Er is geen tijd om de motor schoon te maken. Je rijdt iedere dag door het water en modder dus de motor moet goed water dicht zijn en de slijtage gevoelige onderdelen moeten goed in orde zijn voor de start. Voor zover ik weet rij je iedere dag van +/- 9.00u tot 17.30u. De exacte starttijd varieert per dag. De start en finish is iedere dag in Fort William, iedere dag is er een andere route.

De voorbereiding voor mijzelf gebeurt door iedere week 2-3keer met de motor te trainen, hardlopen, en kracht/fitheidtraining. In deze laatste training wordt ik begeleid door Fernando Leusmann van FPT Program, ik ken Fernando via mijn eigen werk als Podotherapeut. Hij helpt mij met trainen om fysiek zo goed mogelijk aan de start te komen, dit is een erg mooie aanvulling op mijn reeds opgedane ervaring in de trialsport. Daarnaast zorgt de Beta importeur voor Nederland, Mario Kamphuis van Kamphuistrading B.V.,  voor de Beta Evo 290cc 2takt. En met Marcel Brunsveld van trialschool.nl werk ik samen om de motor zo goed mogelijk in orde te krijgen en om ook zo goed mogelijk met de Beta te kunnen rijden. Gerrit van der Haar van de Texaco Coevorden en schaats&skeelershop de Veste voorziet mij van de benodigde brandstof.

Mijn ouders gaan sowieso mee naar Schotland om mij daar te helpen met de verdere dagelijkse behoeften en de reis en naar toe. Er zijn nog een aantal meer mensen die in voorgaande jaren gezegd hebben mee te gaan zodra ik ga rijden. Maar het is natuurlijk altijd afwachten wie ik in Schotland ga tegen komen. Ik ga sowieso veel kilometers maken (mits ik de 6dagen volbreng natuurlijk), en zoals ik gehoord heb, moeten het schitterende nonstops zijn, en dan ook echt NONstop. Dus geen balanceren zoals ik in de andere trialwedstrijden vaak moet doen, want stilstaan in de nonstop betekent de maximale score van 5 strafpunten.

Ik heb er erg veel zin in en ben al druk aan het kijken naar spullen om de motor heel te houden 6dagen lang. Ik hoop daar een mooi resultaat neer te kunnen zetten met ten eerste de wedstrijd uitrijden en dan zou het mooi zijn als ik nog steeds in de buurt van Dougie Lampkin sta, want hij zal waarschijnlijk ergens hoog in de ranglijst staan.

Sportieve groet,
Ewoud Lalkens.